Durant aquestes dues setmanes ens hem esforçat molt per fer els projectes educatius que havíem de presentar el dissabte. Havíem de posar en pràctica tots els coneixements adquirits al llarg d’aquest primer mòdul del curs.
El projecte consistia en organitzar un casal d’estiu, unes colònies o qualsevol altre tipus d’activitat de lleure, dir-ne l’ideari i els objectius. A més, havíem de proposar un planning d’activitats d’una setmana i explicar-ne una en concret basant-nos en les tres grans fases del procés educatiu: la preparació, la realització i l’avaluació.
Així doncs, el primer pas era l’elaboració de l’ideari de l’entitat, un conjunt de reflexions, anàlisis i formulacions que una vegada consensuades amb tot l’equip d’educadors fonamenten les nostres accions educatives i les línies mestres del que serà el projecte educatiu. L’ideari ha de respondre principalment a tres preguntes: què entenem per educació?, perquè eduquem? i com eduquem?
Una vegada definit l’ideari, hem d’analitzar altres elements que entren en joc per tal de tenir present en la nostra reflexió tot allò que afectarà la nostra acció. Aquests elements són:
- L’entorn
- El grup de participants (edat)
- El grup d’educadors
- Les activitats
- Els recursos dels quals disposem
Posteriorment, elaborem els nostres objectius educatius, els comportaments desitjables i bàsics que volem que siguin aconseguits i que s’han de manifestar en les diferents àrees de la personalitat.
Així mateix, passem a l’elaboració del planning, una taula amb els dies d’activitats i els horaris en la qual es distribueixen les activitats. A més, és interessant proposar un centre d’interès pel nostre projecte educatius. Aquest consisteix en un tema entorn el qual giren totes les activitats. Aquest element ajuda a donar resposta als objectius a més de augmentar la motivació.
Ara bé, en els nostres projectes havíem d’explicar una activitat en concret a partir de la fitxa d’activitat que ens permet organitzar i recordar tots els aspectes que cal tenir en compte alhora de dur a terme cada activitat.
Finalment, havíem de redactar uns criteris d’avaluació pel nostre projecte de manera que donin resposta a què volem avaluar i com ho volem fer. Un exemple de criteri d’avaluació és l’actuació dels monitors o la participació activa dels infants.
En definitiva, ens ho varem passar d'allò mes bé exposant les propostes d'activitats i escoltant les dels nostres companys i companyes!!
Les propostes eren molt creatives
i facilitaven l'aprenentatge tot divertint-se.... endinsant-nos en el món dels pirates, viatjant a civilitzacions antigues amb una màquina del temps, coneixent les cuines de mediterrània, etc.
Va esser molt interessant compatir els nostres treballs amb la resta de companys i companyes i alhora